Hvis du vet at noe må gjøres med nettsidene deres, er det mye å vinne på å sette i gang nå. Utsettelse av webprosjekter er ofte en kostnad i seg selv. Tid er penger og hver dag har i seg muligheten til vekst eller fall.
Jeg er ingen ekspert på finans og investeringer. Men det er blitt meg fortalt at sparing er tåpelig og investering er fornuftig, fordi inflasjon gjør pengene mindre verdt og prisstigningen gjør at verdien på fast eiendom går opp.
Hvordan stiller dette seg når det gjelder nettsider? Jeg vil trekke fram et par grunner til at det lønner seg å investere i nettsider nå i stedet for å vente.
Mange bedrifter og organisasjoner har nettsider som de ikke er stolte av. “Vi skammer oss over nettsidene våre”, er et utsagn jeg hører ofte. Likevel ønsker mange å vente med utvikling av nye nettsider til senere.
Jeg husker noe en bedriftseier sa et par måneder etter lanseringen av en minisite: “Dette er gull. Hvorfor har vi ikke gjort det for lenge siden?”
En minisite er en spesialisert nettside, ofte designet spesielt for å score høyt på sentrale søkeord i Google, og med et klart Call To Action. Den aktuelle siden var en søkemotoroptimalisert bookingside, og effekten var over all forventning. “Hvorfor har vi ikke gjort det for lenge siden?”
Ting tar tid og tid er penger. Påstanden om at tid er penger er minst like sann på Internett som på andre arenaer. Tenk på dette:
Hvis din bedrift eller organisasjon har en nettside dere skammer dere over og som andre klager på, hva gjør det med dere? Hva gjør det med måten dere oppfattes av de som besøker dere på nettet? Hvordan ville disse tingene være annerledes med en profesjonell nettside som fungerer slik den skal, har utmerket innhold og et representativt design?
Hvis din bedrift eller organisasjon har en nettside som ikke kommer opp i nærheten av side 1 av søkeresultatene på viktige søkeord i Google, hvilke konsekvenser har det for dere? Hva vinner de av deres konkurrenter som er på side 1 på at dere ikke er der?
Nettsider eksisterer som en støttefunksjon for bedrifter, organisasjoner og andre som har noe å formidle. Profesjonelle nettsider jobber kontinuerlig for sine eiere, så lenge de vedlikeholdes. Er nettsider som drar sine eiere ned følelsesmessig (skam, stress), salgsmessig og markedsføringsmessig noe å beholde?
Utsettelser kan være velbegrunnet. Men hvis man venter kun for å spare penger, så har det også en pris. I mange tilfeller er prisen slik at du – når du endelig er i gang med dine nye nettsider – vil utbryte: “Dette er gull! Hvorfor har vi ikke gjort det før?”